၀ဋ္လုိ႔ ေျပာလုိက္ေတာ့ ပထမဦးဆံုး သြားသတိရမိတာက ဘုရားရွင္ရဲ႕ ၀ဋ္ေႂကြးေတာ္ ၁၂ ပါး။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဘုရားရွင္ဟာ ဒီ၀ဋ္ေႂကြးေတြကုိ ဘုရားဘ၀မွာ ေပးဆပ္ခဲ့ရတယ္။ ဘယ္လုိ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆုိေတာ့
၁။ ကႆပဘုရားရွင္လက္ထက္ ေဇာတိပါလပုဏၰားဘ၀က ငါဆုိလွ်င္ ေျခာက္ႏွစ္က်င့္မည္ဟု ျပစ္မွားခဲ့ဖူးေသာ ၀စီ၀ိပါက္ေတာ္ေၾကာင့္ ဒုကၠရစရိယာ ေျခာက္ႏွစ္က်င့္ခဲ့ရတယ္။
၂။ ဘ၀တစ္ခုမွာ ပေစၥကဗုဒၶါကုိ အက်င့္ယုတ္ဟု ေျပာခဲ့ဖူးတဲ့ ၀စီ၀ိပါက္ေတာ္ေၾကာင့္ စိဥၥာမာဏရ႕ဲ စြပ္စြဲမႈကုိ ခံခဲ့ရတယ္။
၃။ အဲဒီလုိ ဘ၀တစ္ခုမွာပဲ ပေစၥကဗုဒၶတစ္ပါးကုိ အက်င့္တန္သည္ဟု စြပ္စြဲခဲ့ဖူးတဲ့ ၀ိပါက္ေတာ္ေၾကာင့္ သုႏၵရီပရိဗုိဇ္မရ႕ဲ စြပ္စြဲမႈကုိ ခံခဲ့ရတယ္။
၄။ ဘ၀တစ္ခုမွာ ရေသ့ခ်င္း မနာလုိလုိ႔ စ်ာန္ရရေသ့တစ္ပါးကုိ ျငဴစူခဲ့ဖူးတဲ့ ၀ိပါက္ေတာ္ေၾကာင့္ သုႏၵရီေသတဲ့အခါ တိတၳိတို႔ သတင္းဆုိးလြင့္ခံခဲ့ရတယ္။
၅။ စီးပြားရွာတဲ့ ဘ၀တစ္ခုမွာ စီးပြားေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ညီငယ္ကုိ ေက်ာက္နဲ႔ ဖိသတ္ဖူးတဲ့ ကံေၾကာင့္ ေဒ၀ဒတ္ရဲ႕ ေက်ာက္တံုးလိွမ့္ခ် ခံခဲ့ရတယ္။
၆။ ဘ၀တစ္ခုမွာ ကေလးေလးျဖစ္စဥ္ ပေစၥကဗုဒၶါတစ္ပါးကုိ ခဲ့နဲ႔ ပစ္လုိက္တဲ့အခါ ေျခမကြဲၿပီး ေသြးထြက္ခဲ့လုိ႔ ေဒ၀ဒတ္ရဲ႕ ေက်ာက္တံုးေၾကာင့္ ေျခမကြဲခဲ့ရတယ္။
၇။ ဆင္ထိန္းဘ၀မွာ ပေစၥကဗုဒၶါကုိ ေဒါသတႀကီး ဆင္နဲ႔လုိက္တုိက္ခဲ့တာေၾကာင့္ ဆြမ္းခံႂကြတ့ဲအခါ ေဒ၀ဒတ္ရဲ႕ ဆင္နဲ႔တုိက္ခဲ့ျခင္းကုိ ခံခဲ့ရတယ္။
၈။ ပေဒသရာဇ္မင္းဘ၀ျဖစ္စဥ္ တစ္ခုမွာ လူကုိ အရွင္လတ္လတ္ ထုိးသတ္ခဲ့ဖူးတဲ့ ၀ိပါက္ေတာ္ေၾကာင့္ ေျခမေတာ္မွာ ျဖစ္တဲ့အနာကုိ ဇီ၀ကက ခြဲစိပ္ကုသခဲ့ရပါတယ္။
၉။ တံငါျဖစ္စဥ္မွာ ငါးေခါင္းထုသတ္တာကုိ ၀မ္းသာဖူးခဲ့တဲ့ ကံေၾကာင့္ ရံဖန္ေခါင္းခဲတဲ့ ေ၀ဒနာ ခံစားခဲ့ရတယ္။
၁၀။ မထင္မရွား ဘ၀တစ္ခုမွာ ရဟႏၲာတစ္ပါး ဆြမ္းဘုဥ္းေနခ်ိန္မွာ “ဆြမ္းၾကမ္း” စားဟု ျပစ္မွားခဲ့တဲ့ ၀ိပါက္ေတာ္ေၾကာင့္ ေ၀ရဥၨာျပည္မွာ မုေယာဆြမ္းေတြ စားခဲ့ရတယ္။
၁၁။ လက္ေ၀ွ႕သမားဘ၀မွာ အႏုိင္ရလွ်င္ ခါးခ်ိဳးခဲ့ဖူးတဲ့ ကံေၾကာင့္ ခါးေတာ္ကိုက္ခဲတဲ့ ေ၀ဒနာကုိ ခံစားခဲ့ရတယ္။
၁၂။ ေဆးဆရာဘ၀တစ္ခုမွာ ေဆးကုခမေပးခ်င္လုိ႔ မသက္သာပါလုိ႔ လိမ္တဲ့ ေ၀ဒနာရွင္ကုိ ၀မ္းႏႈတ္ေဆးလိမ္တုိက္ ခဲ့တဲ့ ကံေၾကာင့္ ၀မ္းေတာ္သြန္တဲ့ ေရာဂါျဖစ္ခဲ့ရတယ္။
ဒါေတြက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဘုရားရွင္ ခံစားခဲ့ရတဲ့ ၀ဋ္ေႂကြးေတြပါ။ ၀ဋ္ေႂကြးလုိ႔ ဆုိရာမွာ ဘာေၾကာင့္ ၀ဋ္ေႂကြးခံရသလဲ။ အထက္ပါ ကၽြန္ေတာ္ေရးခဲ့ရာမွာ ၀ိပါက္ေၾကာင့္ ဆုိတာ ပါသလုိ ကံေၾကာင့္ ဆုိတာလည္း ပါ၀င္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ၀ိပါက္ေၾကာင့္ ကံေၾကာင့္ ခံစားရတယ္ေပါ့။ ဒါဆုိ ၀ိပါက္နဲ႔ ကံဆုိတာကေကာ ဘယ္လုိလဲ။ ကြဲျပားသလား။ တူညီသလား။ ကြဲတယ္လုိ႔ ေျပာရင္ ကြဲတယ္။ တူတယ္လုိ႔ေျပာရင္ တူပါတယ္။ ကြဲျပားတာက ၀ိပါက္ဆိုတာ အက်ိဳးဆက္ပဲ။ ကံဆုိတာက ကုိသုိလ္ကံ အကုသုိလ္ကံပါပဲ။ တူညီတာကေတာ့ ၀ိပါက္ဆုိတာ ကံရဲ႕ အက်ိဳးဆက္ပါပဲ။ နည္းနည္း ႐ႈပ္သြားတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ပုထုစဥ္ေတြအားလံုးရ႕ဲ ျပသမွ်ကံေတြဟာ ကုသုိလ္ျဖစ္ရင္ျဖစ္ မျဖစ္ရင္ အကုသုိလ္ျဖစ္ပါတယ္လုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ ခဏခဏ ေျပာဖူးပါတယ္။ အဲလုိကံျပဳရာမွာ (ဒီေနရာမွာက ၀ဋ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေရးသြားမွာဆုိေတာ့ အကုသုိလ္ကံေတြကိုပဲ ေရးသြားပါမယ္) ျပဳတဲ့ကံက ဘယ္ကုသုိလ္နဲ႔မွ တားဆီးလုိ႔ မရေအာင္ ႀကီးမားတဲ့ ကံကုိ ျပဳမိတာမ်ိဳး ရွိတတ္ပါတယ္။ ဥပမာ ပဥၥနႏၲရိယကံကုိ က်ဴးလြန္လုိက္တာ။ အေဖကုိ သတ္လုိက္တာ။ အေမကုိ သတ္လုိက္တာ။ သံဃာကုိ သင္းခြဲတာ။ (စကားစပ္လုိ႔ ေျပာခဲ့ပါဦးမယ္။ သံဃာကုိ သင္းခြဲတဲ့ကံကုိ သံဃာမ်ားသာ က်ဴးလြန္ႏုိင္ပါတယ္။ လူပုဂၢိဳလ္က်ဴးလြန္ႏုိင္ခြင့္ အေတာ္နည္းပါးပါတယ္။ ဘယ္လုိခြဲတာလဲဆုိေတာ့ ဥပုသ္ျပဳတဲ့ ေန႔မွာ သိမ္တစ္လံုးထဲမွာ သူတစ္ေနရာ ငါတစ္ေနရာ ဥပုသ္ျပဳတာကုိ သံဃာ သင္းခြဲတာလုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ေက်ာင္းထဲမွာ သံဃာအခ်င္းခ်င္း ရန္တုိက္ေပးလုိ႔ သံဃာတစ္ပါးနဲ႔ တစ္ပါးမတည့္တာက ဘာမွ မျဖစ္ေသးပါဘူး။) စသျဖင့္ ကံႀကီးထုိက္ေအာင္ ျပဳလုပ္မိတဲ့ကံႏွင့္ ေပါ့ပါးတဲ့ကံဆုိၿပီး ရွိပါတယ္။ ေပါ့ပါးတဲ့ကံဆုိေသာ္လည္း ေစတနာ ထက္သန္တဲ့ကံနဲ႔ ေစတနာမထက္သန္တဲ့ကံဆုိၿပီး ကြဲျပားျပန္ပါတယ္။ ေစတနာထက္သန္တာက တကယ္ ပ်က္စီး ေသေၾကေစလုိတဲ့ စိတ္မ်ိဳးကုိ ေျပာတာပါ။ သူပ်က္စီး ဆုတ္ယုတ္သြားရင္ ငါေအာင္ျမင္မယ္ဆုိတဲ့ စိတ္ယုတ္မာမ်ိဳးကုိ ေျပာတာပါ။ ေစတနာမထက္သန္တာက မသိလုိ႔ ျပဳမိတာ။ သိလ်က္သားနဲ႔ မတတ္ႏုိင္လုိ႔ ျပဳမိတာစသျဖင့္ ရွိပါတယ္။
ဟုတ္ၿပီ။ ကံေတြ ျပဳမိၿပီ။ အဲဒီျပဳမိတဲ့ကံအတုိင္း ပံုစံတူ ျပန္ခံစားရတာကုိ ၀ဋ္ခံရတယ္လုိ႔ ေခၚၾကတယ္။ ဥပမာ ဘုရားရွင္လက္ထက္က ထင္ရွားတဲ့ ၀က္သတ္သမား။ ၀က္ေတြကုိ သတ္ခဲ့တဲ့ ကံေၾကာင့္ ၀က္ေအာ္သလုိ ေအာ္ၿပီး ေသရတယ္။ ပေစၥကဗုဒၶါကုိ မီး႐ိႈ႕သတ္ခဲ့ဖူးတဲ့ ကံေၾကာင့္ ဘ၀ဆက္တုိင္း မီး႐ႈိ႕သတ္ခံရတဲ့ သာမာ၀တီမိဖုရားကုိလည္း ၀ဋ္ခံရတယ္လုိ႔ ေခၚၾကတယ္။ မီးကြင္းစြပ္တဲ့ က်ီး။ ဂူထဲပိတ္မိေနတဲ့ ခရီးသြားရဟန္းမ်ား၊ သဲအျပည့္ထည့္ထားတဲ့ အုိးႏွင့္ ပင္လယ္ထဲ အႏွစ္ခံရတဲ့ အမ်ိဳးသမီးစတဲ့ ပံုစံတူ ျပန္လည္ အက်ိဳးခံစားရမႈကုိ ၀ဋ္လုိ႔ ေခၚၾကပါတယ္။ ၀က္သတ္သမားစုႏၵဆိုရင္ ၀က္ေတြေသမွ သူစီးပြားျဖစ္မွာေလ။ ဒါေၾကာင့္ ၀က္ကုိ ေသေစလုိတဲ့ စိတ္ သူ႔ဆီမွာအျပည့္အ၀ရွိတယ္။ သာမာ၀တီကေတာ့ ပထမ မသိလုိ႔ မီး႐ႈိ႕တယ္။ သမာပတ္ ၀င္စားေနတဲ့ ပေစၥကဗုဒၶါကုိ သူမီးလႈံတဲ့ ခ်ံဳထဲမွာ ရွိေနမွန္း မသိလို႔။ သိတဲ့အခါက်ေတာ့ မထူးဘူးဆုိၿပီး ဆက္႐ႈိ႕လုိက္တဲ့ ကံေၾကာင့္။ သူတုိ႔ဟာ “ဇေနတိ သဒိသံ ပါကံ” တူေသာ အက်ိဳးေပးျခင္းကုိ ခံခဲ့ရပါတယ္။
ကံတုိင္း ျပဳလုပ္လုိက္တဲ့ ကံတုိင္း အဲလုိပဲ အက်ိဳးေပးသလားဆုိေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ပံုစံတူ ျပန္အက်ိဳးေပးသလား ဆုိလည္း အားလံုးမဟုတ္ပါဘူး။ ပံုစံတမ်ိဳးနဲ႔ ေရာက္လာတာမ်ိဳးလည္း ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ ကံေတြ အက်ိဳးေပးတဲ့ ပံုစံက
၁။ ခ်က္ခ်င္း အက်ိဳးေပးတယ္။
၂။ ေနာက္ဘ၀မွ အက်ိဳးေပးတယ္။
၃။ တတိယဘ၀ကစလို႔ နိဗၺာန္ကုိ မရမခ်င္းအက်ိဳးေပးတယ္။
၄။ ကံဟာ အက်ိဳးမေပးေတာ့ဘဲ အလဟႆျဖစ္သြားတာ မ်ိဳးရွိတယ္။
ကုိယ္ျပဳလုိက္တဲ့က နံပါေလး ကံလုိ ျဖစ္သြားမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဘယ္လုိမွ အက်ိဳးျပန္မေပးေတာ့ပါဘူး။ တစ္ခုေတာ့ ရွိတယ္။ ကံက အက်ိဳးေပးလာၿပီဆုိရင္ေတာ့ ဘုရားေသာ္မွ တားေပးလုိ႔ မရပါဘူး။ အဲဒီလုိ အကုသုိလ္ရ႕ဲ အက်ိဳးခံစားရတာကုိပဲ ၀ဋ္လည္တယ္လုိ႔ ေျပာတတ္ၾကပါတယ္။
ေက်ာက္ ဟာ ဘယ္ေလာက္ေသးေသး ေရထဲခ်လုိက္ရင္ ေပၚပါေစလို႔ ဆုေတာင္းလည္း ေရထဲျမဳပ္ပါတယ္။ ဆီဟာ ေရထဲခ်လိုက္ရင္ ျမဳပ္ပါေစလုိ႔ ဘယ္လုိ ဆုေေတာင္းေတာင္း ေပါေလာေပၚပါတယ္။ အဲလုိ အကုသုိလ္ကံကုိ ျပဳလုိက္ရင္ ေရထဲကုိ ေက်ာက္ခဲခ်လုိက္တာနဲ႔ တူပါတယ္တဲ့။ ဘယ္လုိပဲ ဆုေတာင္း ဆုေတာင္း မေပၚပါဘူးတဲ့။ ဒါေပမယ့္ ေက်ာက္ခဲကုိ ေရေပၚသြားေနတဲ့ ေလွေပၚတင္လုိက္ရင္ေတာ့ ရပါတယ္။ အကုသိုလ္ကံကုိ ပေပ်ာက္ေအာင္ ကုသုိလ္ကံက လုပ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဆီလုိ ကုသုိလ္ကံကုိ ပလပ္စတစ္အိပ္ထဲထည့္ခ်ည္ၿပီး ေရထဲခ်လုိက္ရင္ ျမဳပ္ပါတယ္။ ကုသုိလ္ဟာလည္း မျဖစ္စေလာက္ အကုသုိလ္ေလးနဲ႔ ေပ်ာက္ပ်က္သြားတတ္ပါတယ္။ (ကုသုိလ္ေၾကာင့္ အကုသုိလ္ျဖစ္တာ အကုသိုလ္ေၾကာင့္ ကုသိုလ္ျဖစ္တာေတြကုိ ဖြင့္ျပတဲ့ “အာရမၼဏပစၥေယာ” ကုိ အလ်ဥ္းသင့္ရင္ ရွင္းျပပါမယ္) အခ်ိဳ႕ အခ်ိဳ႕ေသာ ကံကေတာ့ အက်ိဳး မေပးဘဲ မေနကုိ မေနပါဘူး။ အဲလုိ ဘာလုိ႔ ျဖစ္ရတာလဲဆုိေတာ့ ကံကုိ ျပဳစဥ္ကာလက ျဖစ္ေပၚခဲ့တဲ့ စိတ္ထားနဲ႔ လံုး၀ ဆုိင္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ ၀ဋ္ဆုိတာ ကံသာလွ်င္ ျဖစ္ပါတယ္။ ကံရဲ႕ အက်ိဳးဆက္မွ်သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပဳျပင္လုိ႔ စီရင္လုိ႔ ရပါတယ္။ စကားမစပ္ ေျပာခ်င္တာေလး ရွိပါတယ္။ (စကားစပ္လုိ႔ ဆုိတာေလး ထပ္ေနမွာစုိးလုိ႔ပါ) စာေရးဆရာ ေအာင္သင္းနဲ႔ စာေရးဆရာမ ေဒၚခင္ႏွင္းယုတုိ႔ အျပန္အလွန္ ေမးၾကေျဖၾကတဲ့ စာထဲမွာ ဦးေအာင္သင္း ေမးတာကုိ ေဒၚခင္ႏွင္းယုက ေျဖထားပံုက
“လူေတြ ဒုကၡေရာက္ၾကရျခင္း အေၾကာင္း ေလးမ်ိဳးရွိတယ္
၁။ ကုိယ့္ေရွးအတိတ္ကံေၾကာင့္
၂။ သူတပါးရဲ႕ ပေယာဂေၾကာင့္
၃။ ပတ္၀န္းက်င့္ေၾကာင့္
၄။ အကုသိုလ္ႀကီးတဲ့ သူနဲ႔ ေပါင္းမိတာေၾကာင့္ ” တဲ့။ အဲဒါမ်ိဳးကုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္/ကၽြန္မ ၀ဋ္ရွိလုိ႔ ခံရတယ္လို႔ သေဘာထားပါတယ္လုိ႔ သြားလုပ္လို႔မရဘူး။ ေနာက္ ဘုရားရွင္က ကံကုိခ်ည္း အားကုိးခုိင္းတာမ်ိဳး လံုး၀မေဟာပါဘူး။ ဉာဏ္န႔ဲယွဥ္ၿပီးလုပ္၊ ၀ီရိယႏွင့္ ယွဥ္ၿပီးလုပ္လုိ႔ ေဟာထားပါတယ္။ (က်မ္းစာအုပ္ေတြမွာ မရွာျဖစ္ေသးလုိ႔ ေဒၚခင္ႏွင္းယုရဲ႕ စာအုပ္ထဲက စာသားကုိပဲ ေဖာ္ျပလုိက္ပါတယ္။)
အဆံုးသတ္မယ္လုပ္ေတာ့မွ သတိရတာ ရွိတယ္။ ၀ဋ္သံုးပါး..
၁။ ကမၼ၀ဋ္
၂။ ၀ိပါက၀ဋ္
၃။ ကိေလသ၀ဋ္
ဒီသံုးပါးထဲက ၀ဋ္လည္တယ္။ ၀ဋ္လုိက္တယ္လုိ႔ အေျပာခံရတဲ့ ၀ဋ္ကေတာ့ ၀ိပါက ၀ဋ္ျဖစ္ပါတယ္။ ကမၼ၀ဋ္က်ေတာ့ ဘယ္သူမွ ေရွာင္လြဲလုိ႔ မရပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဘ၀ေတြ ျဖစ္ရတာ အဲဒီ ကမၼ၀ဋ္ေၾကာင့္ပါပဲ။ လူ႔ဘ၀၊ နတ္ဘ၀၊ ျဗဟၼာဘ၀၊ တိရစၧာန္ဘ၀ေတြ ရၾကတာဟာ ကမၼ၀ဋ္ပါပဲ။ ကိေလသ၀ဋ္က်ေတာ့ အ၀ိဇၨာ၊ တဏွာႏွင့္ ဥပါဒါန္ကုိ အေျခခံတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အခု လုပ္ေနသမွ် အားလံုးဟာ ကိေလသ၀ဋ္ပါပဲ။