အေနာက္ႏုိင္ငံမွ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားႏွင့္ ေခတ္ကုိေစာင့္ၾကည့္သူမ်ား ေျပာေနက် စကားတစ္ခြန္းက “အေၾကာင္းမဲ့ ျဖစ္ေပၚလာျခင္း” ဆုိတာပါ။ ဟုတ္ၿပီ။ ျဖစ္ထြန္းလာတဲ့ တစ္စံုတစ္ခုဟာ တကယ္ပဲ အေၾကာင္းမဲ့ ျဖစ္ထြန္းလာတတ္ပါသလား။ ပါဠိေဒ၀ီေခၚ Pearl David ႏွင့္ လယ္တီဆရာေတာ္ အေမးအေျဖတစ္ခုေလးကုိ ထုတ္ၾကည့္ရေအာင္။ ပါဠိေဒ၀ီက ေမးတယ္။ ဗုဒၶဘာသာမွာ ျဖစ္, တည္, ပ်က္ဆုိတာ ရွိတယ္။ အဲလုိရွိရင္ ကၽြန္မတုိ႔ က်က္မွတ္သိရွိထားသည့္ အရာအားလံုးဟာ ျဖစ္တည္ပ်က္ ဆုိတဲ့ သီအုိရီအရ ပ်က္သံုးၿပီး မမွတ္မိေတာ့တာမ်ိဳး ျဖစ္ေနရမယ္။ ခုေတာ့ ကၽြန္မတုိ႔ဟာ မွတ္သားဖူးတာကို မွတ္မိေနေလေတာ့ အဲဒီတရားဟာ မွားမေနဘူးလားတဲ့။ ဆရာေတာ္ေျဖလုိက္တာကေတာ့ တစ္ခြန္းတည္းပါ။ အနႏၲရပစၥေယာတဲ့။ ဆုိလုိတာက က်က္မွတ္ထားဖူးတဲ့ အရာသည္ က်က္မွတ္စဥ္ကာလမွာ ျဖစ္တည္ပ်က္အရ ပ်က္သြားၿပီျဖစ္ၿပီးေနာက္ အျခားမ့ဲကာလမွာ ျပန္လည္အက်ိဳးေပးတယ္ လုိ႔ဆုိလုိတာပါ။ ဒါဆုိရင္ အေနာက္ႏုိင္ငံမွာ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ား၊ ေခတ္ကုိ ေစာင့္ၾကည့္သူမ်ား ေျပာေနၾကတဲ့ “အေၾကာင္းမဲ့ ျဖစ္ေပၚလာျခင္း” ဟာ တကယ္ေတာ့ အနႏၲရပစၥည္းအရ အျခားမဲ့အက်ိဳးေပးျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ဗုဒၶ၏ တရားေတာ္နဲ႔ အလွမ္းေ၀းလြန္းလို႔ မသိႏုိင္ျခင္းမွ်သာ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ျဖစ္တည္လာျခင္းမွာ အေၾကာင္းမဲ့တယ္ ဆုိတာ မရွိပါဘူး။ အေၾကာင္းက အလွမ္းေ၀းလြန္းေနတာမ်ိဳး ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ ဒါက အနႏၲရပစၥည္းရဲ႕ ေထာက္ပံ့ပံု ပံုစံတမ်ိဳးပါ။ နည္းနည္း နက္နဲတဲ့ အပုိင္းပါ၀င္ပါတယ္။
သာမန္ပုဂၢိဳလ္ေတြ အားလံုးနားလည္လြယ္တဲ့ ပံုစံႏွင့္ ရွင္းျပရမယ္ဆုိရင္ ပထမဦးဆံုးေဟတုပစၥည္းကေန ျပန္စရမွာပါ။ ျမင္လုိ႔ အာ႐ံုေၾကာင့္ ေလာဘစတဲ့ ဟိတ္ေတြ
ျဖစ္တယ္။ အဓိပတိတပ္ရင္ တပ္သလုိ ျဖစ္တယ္ေပါ့ေလ။ ဟုတ္ၿပီဗ်ာ။ ျမင္တယ္။ အခု ဒီစာေတြ ျမင္ဖုိ႔ အားလံုးမွာ မ်က္စိရွိတယ္။ အၾကည့္႐ႈံခံတစ္ခုရွိတယ္။ ဒါဟာ ဘာပဲ ညာပဲစတဲ့ ႏွလံုးသြင္းႏုိင္တဲ့ မနသိကာရရွိတယ္။ ၿပီးေတာ့ လံုေလာက္တဲ့ အလင္းေရာင္ရွိတယ္။ “မ်က္စိေကာင္းမယ္၊ အၾကည့္ခံတစ္ခုရွိမယ္။ မနသိကာရရွိမယ္။ အလင္းေရာင္ရွိမယ္။” ဒီေလးခု ျပည့္စံုမွ ျမင္ျခင္းဆုိတဲ့ ကိစၥျဖစ္ေပၚပါတယ္။ ေလးခုထဲက တစ္ခုခု ခၽြတ္ယြင္းၾကည့္။ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ မျမင္ႏုိင္ေတာ့ဘူး။ အဲဒီလုိအခ်ိန္မွာ ျမင္ဖုိ႔ကုိ ဘယ္သူမွ မဖန္ဆင္းေပးႏုိင္ေတာ့ဘူး။ ျမင္ပါတယ္ဆုိတဲ့ ဒီေလးခုမွာ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခုက ဆက္စပ္ေနပါသလား။ လံုး၀မဆက္စပ္ဘူး။ တစ္ခုခ်င္းစီ ေနၾကတယ္။ တစ္ခုအေပၚတစ္ခု ေထာက္ၿပီး အျခားမဲ့ အစြမ္းနဲ႔ေက်းဇူးျပဳသြားတယ္။ ဒါဟာ အျခားမဲ့ ေက်းဇူးျပဳတတ္တဲ့ အနႏၲရပစၥေယာ ပါပဲ။ အနႏၲရပစၥေယာကုိ အက်ယ္ဖြင့္ဆုိရာမွာ ေရွးေရွးေသာ ကုသုိလ္ေၾကာင့္ ေနာက္ေနာက္ေသာ ကုသိုလ္မ်ား ျဖစ္ေပၚျခင္းကုိ အနႏၲရပစၥည္းပါတဲ့။ ဘ၀တစ္ခုမွာ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈေတြ
ျပဳခဲ့ဖူးတယ္။ အဲဒီဘ၀က ေသဆံုးသြားခဲ့တယ္။ ဒီဘ၀ေရာက္လာေတာ့ အလုိလုိေန ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ ျပဳခ်င္ေနတယ္။ ျပဳလည္း ျပဳမိတယ္။ ဒါ ေရွးေရွးတုန္းက ျပဳခဲ့တဲ့
အေၾကာင္းအေထာက္အပံ့က ခုခ်ိန္မွာလည္း လာျပန္ျပဳေစတာပါပဲ။ အနႏၲရပစၥေယာ ဆုိတာ ဒါပဲ။ အကုသုိလ္မွာလည္း ဒီလုိပါပဲ။ ကဲ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဘုရားရွင္က ဒါေတြကုိ သိေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ေရွးေရွးက ျပဳခဲ့ဖူးတဲ့ အေထာက္အပံ့ေၾကာင့္ ေနာက္ၾကာမွ အက်ိဳးေပးတာကုိ သိေတာ္မူႏုိင္ခဲ့တာကေတာ့ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ရဲ႕
အစြမ္းေတြေၾကာင့္ေပါ့ဗ်ာ။ သိပ္ၿပီး ၾကည္ညိဳစရာ ေကာင္းပါတယ္။