ပုိစ့္က ေရးရင္း ေရးရင္း ဘယ္ေရာက္သြားမွန္း မသိဘူး။ ကုိယ္လွဴတဲ့ အလွဴက အဆိပ္ပင္ေရေလာင္းသလုိ ျဖစ္တယ္၊ ဒီေတာ့ ကုိယ္လွဴလုိ႔ အက်ိဳးမရတဲ့ အျပင္ သာသနာဖ်က္ျဖစ္ရတယ္ဆုိတဲ့ စကားေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ဒီထဲက လွဴတာက ဘယ္လုိလွဴလွဴပါ။ သဒၶါနဲ႔ ပညာညႇိႏုိင္ရင္ ၿပီးပါၿပီ။ မညႇိႏုိင္သူမ်ားအတြက္ ေျပာျပရရင္ သာသနာဖ်က္ဆုိတာ ဘယ္လုိလဲဆုိေတာ့ ဓမၼဝိနယကုိ တကယ္မတတ္ဘဲနဲ႔ ဟုိရဟန္းကုိ ဒီအမႈေၾကာင့္ ဒီလုိလူထြက္၊ ဒီအမႈေၾကာင့္ ဒီရဟန္းဟာ ရဟန္းယုတ္၊ ရဟန္းပ်က္လုိ႔ ဘုန္းႀကီးတု စသျဖင့္ ဆံုးျဖတ္လုိက္တဲ့သူသည္ တစ္ေယာက္။ သုတၱန္အဘိဓမၼာကုိ ေကာင္းစြာ နားမလည္ဘဲနဲ႔ ဘုရားဒီလုိေဟာတာ ဒီအေၾကာင္းကုိ ရည္ရြယ္တာ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး၊ ဟုိအေၾကာင္းကုိ ရည္ရြယ္တာ ျဖစ္ႏုိင္တယ္ စသျဖင့္ ဘုရားေဟာ စာေပမ်ားကုိ ဟုိက်မ္းနဲ႔ ဟုိလုိဆြဲေျပာ၊ ဒီက်မ္းနဲ႔ ဒီလုိဆြဲေျပာ ကုိယ္လုိအပ္တဲ့အထိ ပုိင္းေျပာ၊ ဟုိနားနည္းနည္း ဒီနားနည္းနည္းထုတ္ေရးၿပီး အသိႏု႔ံနည္းသူ ဘာသာေရးဗဟုသုတနည္းသူ က်မ္းေတြ သိပ္မၾကည့္ႏုိင္သူ (ဘာသာျပန္စာအုပ္ေတြေတာင္ ႏွစ္သိန္းခြဲဖုိးေလာက္ ဝယ္မွ အဆင္ေျပသကုိး) စာအုပ္ေတြ ဟုိတစ္စ ဒီတစ္စ ဖတ္ဖူးသူမ်ားကုိ အယူလႊဲေစသူတစ္ေယာက္ အဲဒီႏွစ္ေယာက္ကသာ သာသနာဖ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ စာဖတ္ဆုိလုိ႔ ေျပာရဦးမယ္။ စာဖတ္တုိင္းလည္း အဆင္မေျပဘူး။ ဘာသာေရး စာေပေလာကမွာ စကားတစ္ခြန္းရွိတယ္။ စာေပေလာကတုိင္းႏွင့္လည္း သင့္မယ္ထင္ပါတယ္။ “စာဖတ္ကုိ စာတတ္ဖ်က္၊ စာတတ္ကုိ စာမွတ္ဖ်က္” ဆုိတာေလးေလ။ ဟုတ္ပါတယ္။ ဘယ္ေလာက္စာဖတ္ဖတ္။ မင္းဖတ္ထားတာ ဘယ္က်မ္းနဲ႔ မညီဘူးဘာညာနဲ႔ စာတတ္သူက က်မ္းနဲ႔ညႇိေျပာလုိက္ရင္ စာဖတ္သူက ႐ႈံးေရာ။ စာဘယ္ေလာက္တတ္တတ္ ဒီက်မ္းမွာေတာ့ ဒီလုိေဟာထားတယ္ဆုိၿပီး မွတ္ထားတဲ့ စာတစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ခံျငင္းလုိက္ရင္ စာတတ္သူ ႐ႈံးရျပန္ေရာ။ ဒါေပမယ့္ မင္းတုန္းမင္းလက္ထက္တုန္းကေတာ့ စာတတ္သူေရာ စာမွတ္သူေရာ ႐ႈံးသြားတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေလး တစ္ခုရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ “စာတတ္ငါးခံု၊ စာကုန္မက်ည္းေတာ” ဆုိတဲ့ ေဝါဟာရကုိ ဖ်က္ဆီးပစ္ႏုိင္စြမ္းလုိက္တဲ့ ဆရာေတာ္ပါပဲ။ ဘယ္ဆရာေတာ္လည္း မမွတ္မိေတာ့လုိ႔ သိရင္ေတာ့ ေျပာျပၾကပါ။ မင္းတုန္းက နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း တရားတစ္ပုဒ္ကုိ အတုိဆံုး ေဟာၾကားခုိင္းတဲ့ ပညာစမ္းပြဲဆန္ဆန္ ဆြမ္းပင့္ေကၽြးတဲ့ အခန္းေလ။ ဆုိလုိတာကေတာ့ မွတ္ထားဖူးတဲ့ စကား သုိ႔မဟုတ္ စာသားတစ္ခုခုဟာ တကယ္တမ္းက်မ္းနဲ႔ အညႇိမခံတာေတြ ရွိတယ္ဆုိတဲ့ အေၾကာင္း ေျပာခ်င္တာပါ။ က်င့္ဝတ္ကုိ မထိန္းသိမ္းတဲ့ ရဟန္းေတြက သာသနာဖ်က္ မျဖစ္ပါဘူး။ အဲဒါကို ဘုရားက ေဟာျပထားၿပီးသားပါ။ ပါဠိလုိေတာ့ မရေတာ့ပါဘူး။ (မမွတ္မိတာေတြ အရမ္းမ်ားေနတယ္ေနာ္) အဲဒီစကားကုိ တာရာမင္းေဝက သူ႔ကဗ်ာထဲမွာ ယူသံုးထားပါတယ္။ “ငါဟာ ငါ့ကုိယ္ငါ တူးၿဖိဳတဲ့ ေပါက္တူးတစ္လက္ျဖစ္တယ္” လုိ႔ေလ။ ေနာက္ စကားတစ္ခြန္း ပါးခ်င္ပါေသးတယ္။ ဘယ္လုိလူ ဘယ္ေလာက္ စာတတ္တတ္။ သာသနာကုိ လံုးဝ မေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ပါဘူး။ “ေဟ့ ဆုိစမ္း အေတၳာ အကၡရာ သညာေတာ” လုိ႔ ကုိရင္တစ္ပါးပါးကုိ စာသင္ေပးလုိက္တဲ့ ရဟန္းတုိ႔ကသာလွ်င္ သာသနာကုိ ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းႏုိင္ပါတယ္။ ဘာဆင္ေျခမွ မရွိပါဘူး။ ဘာအေၾကာင္းျပခ်က္မွ မရွိပါဘူး။ တစ္လမ္းတည္းပဲ သြားပါတယ္။
ျပန္ေျပာပါ့မယ္။ ရဟန္းေတြ က်င့္ေနတဲ့ သိကၡာပုဒ္ေတြဟာ ဘုရားႏႈတ္ကပတ္ေတာ္ေတြပါ။ ဘုရားရွင္ရဲ႕ ႏႈတ္ေတာ္နဲ႔ ေသခ်ာမိန္႔ႁမြက္ခဲ့တဲ့ တရားဓမၼေတြပါ။ ဝိသုဒၶိမဂ္က်မ္းအလုိအရ “နဝေကာဋိ သဟႆာနိ – ကုေဋကုိးေထာင္ေက်ာ္” ရွိတယ္လုိ႔ဆုိပါတယ္။ နဝ ေကာဋိကုိ ျဖဳတ္ၿပီး သဟႆာနိ – ေထာင္ေက်ာ္ကုိပဲ က်င့္ဦး။ ရဟန္းဟာ ဘုရားေဟာထားတဲ့ သိကၡာပုဒ္ေတြကို က်င့္ေနတာပါ။ လူလုိ နိစၥသီလျဖစ္တဲ့ ဘုရားမပြင့္ခင္ကတည္းက ရေသ့ေတြက်င့္တဲ့ ရေသ့ေတြ ေဆာက္တည္တဲ့ သီလကုိ က်င့္ေနၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး။ လူေတြ က်င့္ႀကံေဆာက္တည္ေနတဲ့ သီလဟာ ကမာၻဦးေခတ္ မဟာသမၼတမင္းတုိ႔ လက္ထက္ကတည္းက လူေတြရဲ႕ အက်င့္စ႐ုိက္ကုိ ရြံရွာလုိ႔ ေတာမွာသြားေနသူေတြ က်င့္ႀကံတဲ့ သီလပါ။ ကမာၻတည္တုိင္း အၿမဲလုိက္ရွိလုိ႔ နိစၥသီလလုိ႔ ေခၚထားတာပါ။ ငါးပါးသီလယူရာမွာ “ဗုဒၶံ သရဏံ ဂစၧာမိ” စသျဖင့္သာ ဘုရားေဟာ ပါခဲ့တာပါ။ သုိ႔ေသာ္ လူေတြက သုေဒၶါဒနမင္းႀကီးလုိ သႏၲတိအမတ္လုိ ဘုရားေဟာတဲ့ အခ်ိဳ႕ေသာ လူနဲ႔လည္း သင့္ေလွ်ာ္တဲ့ သိကၡာပုဒ္မ်ားကုိ က်င့္ႀကံေနေသာ လူမ်ားဆုိရင္ေတာ့ တမ်ဳိးလုိ႔ ေျပာရမွာေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္ အထင္ေသးလိ႔ု ေျပာတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီသိကၡာပုဒ္ကုိ ဘုရားေဟာခဲ့တာပဲ။ ဒီသိကၡာပုဒ္မ်ိဳးက ငါတုိ႔က်င့္လည္း ရတာပါပဲ။ ဆုိတဲ့လူေပါင္း ခုေခတ္မွာ ဘယ္ဘုန္းႀကီးက ဘယ္သိကၡာပုဒ္ကုိ ဘယ္လုိက်ဴးလြန္ေနပါတယ္လုိ႔ စြပ္စြဲၾကတဲ့ လူေတြ အထူးသျဖင့္ ဘေလာ့ဂါေတြမွာ ရဟန္းက်င့္တဲ့ သိကၡာပုဒ္ထဲက ဘယ္ႏွစ္ပုဒ္ကုိမ်ား ယူက်င့္ဖူးပါသလဲ။ ဒီၾကားထဲ ဘုန္းႀကီးေတြ ဘယ္လုိ ပ်က္စီးေနေၾကာင္း ဘာသာေရးေရးတဲ့ အမ်ိဳးသမီးလုိ႔ ထင္ရတဲ့ ဘေလာ့ဂါ ႏွစ္ေယာက္က ထေရးေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္မွာ ငိုအားထက္ ရယ္အားသန္။ စာေတြ သိပ္တတ္ေနၾကတာကုိး။ က်မ္းေတြ သိပ္စံုေနၾကတာကုိး။ က်မ္းေတြဖတ္ရာမွာ ဒီက်မ္းဟာ စာတတ္ေပတတ္ ဘုန္းႀကီးေတြ လက္ခံလား မခံလား၊ သာသနာေရးက ပုိက္ဆံရလုိ႔ ထုတ္ေဝခြင့္ေပးထားတာလား၊ က်မ္းႀကီးေတြနဲ႔ တကယ္ညီရဲ႕လား သိဖုိ႔လုိပါတယ္။ ဆုိၾကပါစုိ႔။ ေဒါက္တာ မတင္ဝင္းတုိ႔လုိ ဘုန္းႀကီးေတြ ဘာသာျပန္မွားတယ္ထင္တယ္ဆုိၿပီး အဇာတသတ္ရ႕ဲ မ်က္လံုးကုိ ထုိးတာဟာ ဟတၳ-လွံ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ ဟတၳ-အပ္ ပဲျဖစ္မယ္ထင္တယ္ဆုိၿပီး ပါဠိကုိေတာင္ ျပင္ေရးလုိက္တာမ်ိဳးေလ။ ေနာက္ စာအုပ္ႀကီးႀကီး ေစ်းႀကီးႀကီးနဲ႔ အတၳဳပၸတၱိစာအုပ္ ၂ အုပ္ေရးထုတ္ထားတဲ့ ဘာသာေရးစာေပေရးသားသူ တစ္ေယာက္ရ႕ဲ က်မ္းဟာလည္း အမွားေတြ အမ်ားႀကီးေတြ႕ရတယ္။ ဘယ္ေန႔ ဘယ္သူ ေစာဒနာမလဲေတာ့ မသိေသးဘူး။ စာေရးသူ မေသေသးလုိ႔လား မသိဘူး။ ေရးရင္း ေရးရင္း ဒီပုိစ့္က ဘယ္ေတြ ေရာက္ေနမွန္း မသိဘူး။
ဆုိပါစုိ႔။ အဲလို ရဟန္းမ်ိဳးကုိ လွဴရင္လည္း သဒၶါအား ပညာအား ညႇိႏုိင္ရင္ ကုသုိလ္ရပါတယ္။ ရဟန္းတစ္ပါးဟာ အိမ္ကုိ ႂကြေနက်။ ကုိယ္ကလည္း လွဴေနက်။ ရဟန္းက ကုိယ္လွဴထားတာကုိ မသင့္ေတာ္တဲ့ နည္းေတြနဲ႔ သံုးျဖဳန္းေနတယ္။ ေကာင္မေလးေတြကုိ ဟုိလုိက္ဝယ္ေကၽြး၊ ဒီလုိက္ဝယ္ေကၽြး။ ေလာင္းကစားလုပ္။ လက္ဘက္ရည္ဆုိင္မွာ ေဟလားဝါးလား လုပ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ လွဴသူက စိတ္ျပတ္တယ္။ ဒီရဟန္း ဘယ္လုိပ်က္ပ်က္ ဘာလုပ္လုပ္ လွဴရမွာမုိ႔ လွဴတယ္။ အဲဒီ အလွဴက ဟုိဆရာေတာ္က နာမည္ႀကီးတယ္။ အဲဒီရဟန္းကုိ ငါတုိ႔ရဟန္းခံမယ္။ ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာခုႏွစ္ဆယ့္ ကုိးေယာက္ေျမာက္ ရဟန္းတကာပါဆုိၿပီး အိမ္အလည္လာတဲ့ သူကုိ ခဏခဏ ထုတ္ေျပာေနတဲ့၊ ဟုိဘက္အိမ္က ဘယ္လုိ အလွဴလုပ္တာ၊ သင္းတုိ႔ လွဴတာေလာက္ကေတာ့ ငါကသနားေသးတယ္ဆုိၿပီး တုၿပိဳင္ လွဴတာထက္ အက်ိဳးအမ်ားႀကီးရပါတယ္။ ေလာဘအေထာင္အေသာင္း၊ ေဒါသအေထာင္အေသာင္း၊ ေမာဟအေထာင္အေသာင္းနဲ႔ လုပ္တဲ့ အလွဴထက္ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟကင္းစြာ လွဴတဲ့ အလွဴက ကုသုိလ္ပုိရပါတယ္။ ဟင္ လွဴတာက ရဟန္းကုိ လွဴတာခ်ည္းပဲ ေျပာေနတယ္။ ဒါကေတာ့ သံဃာဂုဏ္ေၾကာင့္ပါ။ သံဃာဂုဏ္ ၉ ပါးကုိ သိၾကပါတယ္ေနာ္။ မသိလည္း အြန္လုိင္းမွာ ရွိမယ္ ထင္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးငါးပါးေပါ့။ အဓိကကေတာ့ ေနာက္ဆံုးက်တဲ့ ပုညေခတၱံ ဆုိတဲ့ ဂုဏ္ေပါ့။ သကၤန္းကုိေတာင္မွ လယ္ကြက္ပံုစံ ခ်ဳပ္ရတယ္ေလ။ အဲ_ဒါနဲ႔ ရဟန္းနဲ႔ သံဃာ မတူဘူးေနာ္။ ရဟန္းဆုိတာက တစ္စံုတစ္ေယာက္ကုိ ရည္ၫြန္းတာ။ သံဃာဆုိတာ အုပ္စုကုိ ရည္ၫြန္းတာ။ ရဟန္းကုိ လွဴတာထက္ သံဃာကုိ လွဴတာက ပုိၿပီးေတာ့လည္း အက်ိဳးႀကီးပါတယ္။ ဘုရားကုိ လွဴတာထက္ ပုိအက်ိဳးႀကီးပါတယ္။ အဟီး ကၽြန္ေတာ္ အလွဴအဒါန္းအေၾကာင္း ေျပာေနတာ ဟုတ္တယ္ေနာ္။ ေဆာရီးပါ။ ဒီပုိစ့္ကုိ ဖတ္ၿပီး ေမ့လုိက္ၾကပါ။ ကၽြန္ေတာ္ေနာက္တစ္ပုဒ္က်ရင္ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္တကယ္ ေရးမွာပါ။ ကၽြန္ေတာ့္ အတၱေနာ မတိစစ္စစ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ က်မ္းနဲ႔ ညႇိလုိ႔မရတဲ့ စကားလံုးမ်ား ပါခဲ့ရင္ က်မ္းနဲ႔တကြ ၫြန္ၾကားေပးၾကပါ။