မ်ားေသာအားျဖင့္ ရဟႏၲာတုိ႔ ဆုိတာမ်ိဳးက လူ႔အျဖစ္ေတြ ေလာကီေရးရာေတြကုိ လံုး၀လစ္လွ်ဴ႐ႈတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကပိလ၀တ္ျပည့္ရွင္ သုေဒၶါဒနက သူ႔သားဘုရားရွင္ကုိ ပင့္ခုိင္းလုိက္တဲ့ ကိစၥမွာ မူးမတ္ေပါင္း ၉၀၀၉ ေယာက္ဟာ ရဟန္းေပါင္း ၉၀၀၉ ပါးသာျဖစ္သြားတယ္။ သူ႔သား ဘုရားကုိေတာ့ျဖင့္ တစ္ပါးမွ မေလွ်ာက္ၾကပါဘူး။ အရဟတၳဖုိလ္ကုိ ရၿပီဆုိရင္ ေလာကီကိစၥကုိ လံုး၀လစ္လွ်ဴ႐ႈပစ္လုိက္ပါေတာ့တယ္။ (ဒီေနရာမွာ စကားတစ္ခုေျပာခ်င္တာက မိမိကုိယ္ကုိ ရဟႏၲာဟု ၀န္ခံသူမ်ားၿပီး ေလာကီေရးရာ၀င္ပါေနရင္ ရဟႏၲာ မဟုတ္ဘူး လုိ႔ သတ္မွတ္ႏုိင္တယ္။ သုိ႔ေသာ္ ရဟန္းတစ္ပါးက က်ဴးလြန္တဲ့ အျပစ္ကုိ ရဟန္းခ်င္းခ်င္းဆုိရင္ ျမင္ျခင္း ၾကားျခင္း ယံုမွားျခင္းေတြနဲ႔ေတာ့ ဘယ္ရဟန္းမွ မစြပ္စြဲရဲပါဘူး။ မိမိေၾကာင့္ သာသနာ့ေဘာင္မွာ ရဟန္းတစ္ပါးေလ်ာ့သြားလုိ႔ရွိခဲ့ရင္ ထုိရဟန္း၀တ္ထားေသာ သကၤန္းအရွိန္ေၾကာင့္ ဤေလာကတြင္ ရဟန္းရွိပါေသးသလား ဟုလူမ်ားေတြ႕ျမင္ၿပီး ကုသုိလ္ရသူ တစ္ေယာက္နည္းသြားရင္ ထုိလူရသင့္သည့္ ကုသုိလ္အစား ရသြားသည့္ အကုသုိလ္အတုိင္းအတာအရ ထုိလူထြက္ခုိင္းေသာ ရဟန္းအားလည္း အျပစ္သင့္ေရာက္ႏုိင္တဲ့အတြက္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္က ရဟန္းနဲ႔ပတ္သက္ရင္ ေႁမြေပြးကုိကုိင္တြယ္သလုိ သတိထားခုိင္းေလ့ရွိပါတယ္။ စကားခ်ပ္အျဖစ္ပါ။)
မရတဲ့ အဆံုးမွာ သုေဒၶါဒနက စဥ္းစားတယ္။ ငါ့ကုိခ်စ္တဲ့သူ ငါ့စကားကုိ နားေထာင္မယ့္သူမ်ား ဘယ္သူရွိမလဲေပါ့။ ေနာက္ဆံုး ဘုရားရွင္ရဲ႕ ဖြားဖက္ေတာ္ ငယ္ငယ္တုန္းက ကစားေဖာ္ ကစားဖက္ ကာဠဳဒါယီကုိ သြားေတြ႕တယ္။ ကာဠဳဒါယီက သူလုိခ်င္တဲ့ ဆုလာဒ္ရမွ ပင့္ေပးမယ္တဲ့…။ သုေဒၶါဒနကလည္း သားေဇာနဲ႔ ေတာင္းေစဆုိေတာ့ သူ႔ကုိ ဘုရားရွင္ဆီမွာ ရဟန္း၀တ္ခြင့္ျပဳပါတဲ့..။ ေဟ့ ကာဠဳဒါယီ မင္းဘာသာမင္း ရဟန္း၀တ္ခ်င္၀တ္ မ၀တ္ခ်င္ေန ငါ့သားကုိေတာ့ ရေအာင္ပင့္ခဲ့ေဟ့…ဆုိၿပီး ကာဠဳဒါယီကုိလြတ္လုိက္တယ္။ တေပါင္းလဆန္း (၇) ရက္ေန႔ေလာက္ ကာဠဳဒါယီ ဘုရားရွင္ဆီေရာက္သြားတယ္။ သူလည္း ေရွ႕က ရဟန္းျဖစ္သြားတဲ့ အမတ္ေတြေရာက္ခ်ိန္ေရာက္တာပဲ။ ဘယ္အခ်ိန္လည္းဆုိေတာ့ ဘုရားရွင္ တရားေဟာေနတဲ့အခ်ိန္။ တရားနာလုိက္ေတာ့ ရဟႏၲာျဖစ္သြားပါတယ္။ တရားအဆံုးမွာ ရဟန္း၀တ္ခြင့္ေတာင္းတယ္။ ဧထ ဘိကၡေ၀ါ ဆုိေတာ့ အားလံုး ရဟန္းျဖစ္သြားတယ္။
တေပါင္းလျပည့္ေန႔မွာ ကာဠဳဒါယီ စဥ္းစားတယ္။ အင္း ဒီအခ်ိန္ဆုိ ေတာင္သူေတြ ေကာက္သိမ္းၿပီးခ်ိန္ပဲ။ ေကာက္ေတြ သိမ္းၿပီးၿပီဆုိေတာ့ လမ္းေတြ ဖြင့္ေပးၿပီ။ ဒီအခ်ိန္ ဘုရားရွင္ကုိ ပင့္ရင္ အေကာင္းဆံုးအခ်ိန္ပဲဆုိၿပီး ဂါထာေပါင္းေျခာက္ဆယ့္ေလးဂါထာနဲ႔ ဘုရားရွင္ကုိ ကပိလ၀တ္ျပည္ႂကြမယ္ဆုိရင္ ရာသီဥတုေတြ ဘယ္လုိသာယာတာကုိ ေတြ႕ရမယ္ဆုိတဲ့အေၾကာင္းေလွ်ာက္ လုိက္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္က ဘာလုိ႔ ငါ့ကုိ ကပိလ၀တ္ျပည္ႂကြေစခ်င္ေနတာတုန္း ကာဠဳဒါယီရ႕ဲ ဆုိေတာ့မွ အရွင္ဘုရားရဲ႕ ဖခမည္းေတာ္ အရွင္ဘုရားကုိ ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနပါတယ္ ဘုရားလုိ႔ေလွ်ာက္ပါတယ္။ အဲအခ်ိန္မွာ ရဟန္းေပါင္း ႏွစ္ေသာင္းေလာက္ ျဖစ္သြားပါၿပီ…။ ဘုရားရွင္ဟာ ရဟႏၲာႏွစ္ေသာင္းနဲ႔ ကပိလ၀တ္ျပည္ကုိ ေျခလ်င္ႂကြေတာ္မူပါတယ္။ တစ္ရက္တစ္ယူဇနာႏႈန္းနဲ႔ သြားခဲ့ပါတယ္။ ႏွစ္လၾကာေတာ့ ကပိလ၀တ္ကုိေရာက္ပါတယ္။
အဲလုိ ကပိလ၀တ္ျပည္ကုိ ႂကြေနစဥ္ကာလအတြင္းမွာ ကာဠဳဒါယီဟာ ဘုရားရွင္ ဘယ္ေနရာေရာက္ေနပါၿပီ ဆုိၿပီးမင္းႀကီးဆီ ဆြမ္းခံရင္း ဆြမ္းကုိ ဘုရားရွင္ကုိ ကပ္ရင္း ခရီးဆက္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွင္က ကာဠဳဒါယီကုိ ငါ့ေဆြမ်ိဳးေတြ ငါဘုရားရွင္ကုိၾကည္ညဳိေအာင္ စြမ္းေဆာင္ရာမွာ အေတာ္ဆံုးဘြဲ႕ကုိ ေပးအပ္ပါတယ္။ ဘုရားရွင္ က တေပါင္းလျပည့္ေက်ာ္တစ္ရက္မွ ခရီးထြက္ခဲ့တာျဖစ္လုိ႔ ၁၀၄ ခုႏွစ္၊ ကဆုန္လျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ေန႔မွာ ကပိလ၀တ္ကုိ ေရာက္ရွိပါတယ္။
ဇာတိမာန္ေတြသိပ္ခက္ထန္ေနတဲ့ သာကီ၀င္ေတြဟာ တူအရြယ္ သားအရြယ္ ညီအရြယ္ကုိ ရွိမခုိးႏုိင္လုိ႔ ဘုရားရွင္ကုိ ပင့္တဲ့အခမ္းအနားမွာ ၿမိဳ႕ထဲက ကေလးေတြကုိ ေရွ႕ကေနခုိင္း၊ ၿပီးေတာ့ နန္းတြင္းထဲက ကေလးကုိ အဲဒီေနာက္ကေနခုိင္း ၊ အဲဒီေနာက္မွ သူတုိ႔ေနၿပီး ပန္းနံ႔သာကုိ ပက္က်ဲၿပီး ႀကိဳဆုိပါတယ္။ ဒီမာနအုိးေလးေတြက ငါဘုရားဆုိတာ ဘယ္လုိမ်ိဳးဆုိတာကုိ မသိၾကေသးပဲကုိး ဆုိၿပီး ေရမီးအစံုတန္းခုိးျပလုိက္ပါတယ္။
အဲဒီမွာ သုေဒၶါဒနဟာ ဘုရားရွင္ကုိ ရွိခုိးလုိက္ပါေတာ့တယ္။ ကုိယ့္သားကုိ ကုိယ္ျပန္ရွိခုိးတဲ့ တတိယအႀကိမ္ေျမာက္ရွိခုိးျခင္းလည္းျဖစ္ပါတယ္။
ဘုရားရွင္က ေကာင္းကင္ေပၚမွာ ရတနာစႀကၤံႀကီးဖန္ဆင္းလိုက္ပါတယ္။ အဲေတာ့မွ ဘုရားရွင္ဟာ ကုိယ့္ေဆြမ်ိဳးကုိ ကုိယ္ျပန္ေစာင့္ေရွာက္ေပသားပဲဆုိၿပီး အကုန္လံုးရွိခုိးၾကပါတယ္။ သိၾကား ျဗဟၼာေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားလည္းလာပါတယ္။ အဲဒီတရားပြဲကုိ။ သိၾကားမင္းက သူ႔ျပည္မွာ သူလူ႔ဘ၀တုန္းက လူေတြနားေနဖုိ႔အတြက္ ကသစ္ပင္ကုိ စုိက္ပ်ိဳးခဲ့တဲ့ ေကာင္းမႈေၾကာင့္ တာ၀တိ ံသာအျပင္ဘက္ယူဇနာတစ္ေသာင္းအထိေမႊးျမတဲ့ ကသစ္ပန္းေတြနဲ႔လည္း လာပူေဇာ္ပါေသးတယ္။ (မႏၲေလးၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕လံုး သစ္ပင္စုိက္သြားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကုိ အားက်စရာပဲေနာ၊ သူ႔နာမည္ကုိေတာ့ ေမ့ေနတယ္။ သိရင္ေျပာျပပါဦး။ လူထုေဒၚအမာစာအုပ္ေတြမွာ သူ႔နာမည္ပါပါတတ္တယ္။)
အရွင္သာရိပုတၱရာလည္းေရာက္လာပါတယ္။ ဘာလုိ႔လဲဆုိေတာ့ ဘုရားရွင္က ေရမီးအစံု တန္ခုိးျပဋိဟာျပၿပီးၿပီေလ။ လူေတြသံသယလံုး၀ရွင္းသြားေအာင္ သာရပုတၱရာက ဘုရားရွင္ကုိ အတိတ္က်င့္စဥ္ကုိ ေမးေလွ်ာက္ေတာ့မယ္ေလ။ တကယ္တမ္း အရွင္သာရိပုတၱရာသိပါတယ္။ ေနာင္ သူက ဘုရားရွင္ရဲ႕ အတိတ္ျဖစ္ရပ္ကုိ ေဟာၾကားတဲ့အခါ လူေတြ သံသယ၀င္မွာစုိးလုိ႔ ေလာေလာဆယ္ ဒီလူေတြလည္း သိဖုိ႔လုိအပ္ေနမွန္းသိလုိ႔ လာေမးတာ..။ ဘုရားရွင္ ေကာင္းကင္မွာ ရွိေနဆဲမွာပဲ လာေမးပါတယ္။ အရွင္ေမာဂၢလာန္လည္း ေကာင္းကင္မွာပဲ ေနေနပါတယ္။ ဘုရားရွင္က တန္ခုိးေတြျပၿပီးေတာ့ အသေခ်ၤယ်ေလးပါးကုိ ေဟာေတာ္မူပါတယ္။
အသေခ်ၤေလးပါးကေတာ့
၁။ သတၱ၀ါအေပါင္းဟာလည္း အဆံုးအပိုင္းအျခားမရွိ။
၂။ ေကာင္းကင္သည္လည္း အဆံုးအပိုင္းအျခားမရွိ။
၃။ စၾကၤ၀ဠာတုိက္တုိ႔သည္လည္း အဆံုးအပုိင္းအျခားမရွိ။
၄။ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္သည္လည္း အဆံုးအပုိင္းအျခားမရွိ…လုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီထက္ထူးတဲ့တရားေတြရွိပါေသးတယ္ဆုိၿပီး ဘုရားရွင္ဟာ ဗုဒၶျဖစ္စဥ္ကုိ ေဟာပါတယ္။ (တရားက ရွည္လြန္းလုိ႔ ခ်န္ထားခဲ့မယ္) အက်ဥ္းကေတာ့ တုသိတာ နတ္ျပည္မွာေနစဥ္ နတ္သားေတြေတာင္းပန္ခန္းကေနစပါတယ္။ အဲမွာ ပါရမီ ဆယ္ပါး ႏွင့္ ပါရမီစုစုေပါင္းသံုးဆယ္ကုိ ေဟာေတာ္မူပါတယ္။ပါရမီတစ္ခုခ်င္းစီကုိလည္း အရွင္သာရိပုတၱရာက ေမးေလွ်ာက္ခဲ့ပါတယ္။ တေလာတုန္းက အရွင္ရာဇိႏၵ(ရေ၀ႏြယ္-အင္းမ)က ပါရမီ ၁၀ ပါးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စာအုပ္တစ္အုပ္ထုတ္ထားပါေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႔စာအုပ္မွာ ပါရမီ သံုးဆယ္အေၾကာင္းမပါလုိ႔ ကၽြန္ေတာ္ကပဲ ရွင္းျပလုိက္ပါမယ္။ (၁၀) အက်ယ္ကုိ သိခ်င္ရင္ေတာ့ သူ႔စာအုပ္၀ယ္ဖတ္ေပါ့။
ပထမဦးဆံုးပါရမီက ဒါနပါရမီ ျဖစ္ပါတယ္။
သာမာန္ပစၥည္းဥစၥာကုိလႉတာဟာ (႐ုိး႐ုိး)ဒါနပါရမီျဖစ္ပါတယ္။
အဂၤါႀကီးငယ္ကုိလႉတာဟာ ဒါနဥပပါရမီျဖစ္ပါတယ္။
အသက္ကုိလႉတာကေတာ့ ဒါနပရမတၳပါရမီျဖစ္ပါတယ္။ အဲလုိ တစ္ပါး တစ္ပါးမွာ သံုးပါးစီပြားသြားလုိ႔ ပါရမီသံုးဆယ္ျဖစ္ရပါတယ္။
ဗုဒၶ၀င္အဆံုးမွာ
“မာန္မူျခင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးကုိ ပယ္ခ်ိဳးႏွိမ္နင္းတတ္ စိတ္ပူပန္ျခင္း ေသာကအမ်ိဳးမ်ိဳးကုိ ပယ္ေဖ်ာက္တတ္ သံသရာ၀ဋ္မွ လြတ္ေစတတ္ ဒုကၡခပ္သိမ္းမွ ကုန္ၿငိမ္းတတ္ေသာ ငါဘုရားေဟာၾကားခဲ့ေသာ လမ္းေကာင္းလမ္းမွန္ျဖစ္သည့္ ပဋိပတ္က်င့္စဥ္ကုိ ႀကိဳးကုတ္ၾကကုန္ေလာ ဆုိၿပီး တရားကုိ အဆံုးသတ္လုိက္ပါတယ္။